Moje codzienne smutki i radości :)

witam Głosie Rozsądku mógłbyś sprawdzić mi ten plan ramowy oraz pomóż bo nie wiem co mam napisać jeszcze pod granicą ? to jest podpunkt d proszę o pomoc i wszelkie po rady ) dziękuje z góry
Ramowy plan wypowiedzi:

I. Określenie problemu:

a. motyw zbrodni i kary częstym motywem w tekstach literackich,
b.pytania, na które chcę odpowiedzieć: "Dlaczego ludzie popełniają zbrodnie?", "Jakie kary spotykają złoczyńców, czy odnoszą pozytywny efekt?",
c. kolejność prezentowanych tekstów wraz z uzasadnieniem.

II Kolejność prezentowanych treści:
a "Zbrodnia i kara":
+ krótkie streszczenie,
+ motywy zbrodni: nędza, poczucie niesprawiedliwości, teoria ludzi "zwykłych i niezwykłych",
+ zachowanie Raskolnikowa po popełnieniu zbrodni,
+ gdzie tkwił błąd w rozumowaniu Raskolnikowa (prawo praktycznego rozumu Kanta),
+ konflikt między Sonią i Raskolnikowem,
+ przełom na katordze,
b "Mit o Prometeuszu":
+ krótkie streszczenie,
+ motywy zbrodni: miłość do ludzi
+ kara : skały Kaukazu, niekończące się cierpienie.
c "Balladyna":
+ krótkie streszczenie,
+ motywy popełnienia pierwszej zbrodni (zabicie Aliny dla korony i bogactwa),
+ kolejne zbrodnie i ich motywy,
+ tragizm Balladyny,
+ konflikt między wolną wolą i porządkiem moralnym,
+ dlaczego Balladyna ukarała samą siebie?
d. " Granica"
+ krótkie streszczenie
+ motywy zbrodni :
III. Wnioski:
a. motywy zbrodni bywają różne: ambicja, chęć zdobycia władzy, strach‌,
b. nie ma zbrodni bez kary.

IV. Materiały pomocnicze:

* kartka z cytatami


witam Głosie Rozsądku mógłbyś sprawdzić mi ten plan ramowy oraz pomóż bo nie wiem co mam napisać jeszcze pod granicą ? to jest podpunkt d proszę o pomoc i wszelkie po rady ) dziękuje z góry
Ramowy plan wypowiedzi:

I. Określenie problemu:

a. motyw zbrodni i kary częstym motywem w tekstach literackich,
b.pytania, na które chcę odpowiedzieć: "Dlaczego ludzie popełniają zbrodnie?", "Jakie kary spotykają złoczyńców, czy odnoszą pozytywny efekt?",
c. kolejność prezentowanych tekstów wraz z uzasadnieniem.

II Kolejność prezentowanych treści:
a "Zbrodnia i kara":
+ krótkie streszczenie,
+ motywy zbrodni: nędza, poczucie niesprawiedliwości, teoria ludzi "zwykłych i niezwykłych",
+ zachowanie Raskolnikowa po popełnieniu zbrodni,
+ gdzie tkwił błąd w rozumowaniu Raskolnikowa (prawo praktycznego rozumu Kanta),
+ konflikt między Sonią i Raskolnikowem,
+ przełom na katordze,
b "Mit o Prometeuszu":
+ krótkie streszczenie,
+ motywy zbrodni: miłość do ludzi
+ kara : skały Kaukazu, niekończące się cierpienie.
c "Balladyna":
+ krótkie streszczenie,
+ motywy popełnienia pierwszej zbrodni (zabicie Aliny dla korony i bogactwa),
+ kolejne zbrodnie i ich motywy,
+ tragizm Balladyny,
+ konflikt między wolną wolą i porządkiem moralnym,
+ dlaczego Balladyna ukarała samą siebie?
d. " Granica"
+ krótkie streszczenie
+ motywy zbrodni :
III. Wnioski:
a. motywy zbrodni bywają różne: ambicja, chęć zdobycia władzy, strach‌,
b. nie ma zbrodni bez kary.

IV. Materiały pomocnicze:

* kartka z cytatami


Jest ok
tu trzeba napisać oc oz zbordniach popełnionych przez Zenona, utwcie ideałów, braku chęci kontynuowania boleborzańskiego schematu, wyrwania sie do świata, wplatanie siew romans, zdrada żony, itp

Hm, lubiłam czytać lektury i uważałam, że są całkiem fajne. Wiele z nich, lubię zresztą do dziś. Na pewno próbowałam przeczytać każdą książkę, nie zwracając uwagi na to, że wszyscy znajomi twierdzili, że jej się po prostu nie da przeczytać. I niewiele jest tytułów, których nie doczytałam, choć oczywiście nie wszystkie mi się aż tak bardzo podobały. Ale większość.

W podstawówce nie zmęczyłam jedynie "Pana Tadeusza" i, o dziwo, "Przypadków Robinsona Cruzoe" (to chyba dlatego, że miałam wydanie z 1920 roku i było pisane takim językiem, że mnie wtedy odrzucało;P). Musiałam się też zmuszać przy"Syzyfowych pracach", ale doczytałam, bo by mi polonistka nie darowała;). A, i nie lubiłam nowel, ale były tak krótkie, że wstyd było ich nie czytać (chociaż pamiętam, że "Antka" czytała mi mama i zajęło jej to dwa tygodnie! ;P). Jednak, w ogólnym rozrachunku, nieprzeczytanie trzech lektur na osiem lat podstawówki, to chyba niezły wynik? Pozostale lekturki wspominam bardzo miło (poczynając od "Plastusiowego pamiętnika", poprzez "Dzieci z Bullerbyn", "Tajemniczy ogród", "Chłopców z Placu Broni", "Tego obcego", "Szatana z siódmej klasy", a kończąc na tych poważniejszych, jak "Krzyżacy", "Quo vadis", "Folwark zwierzęcy", "Buszujący w zbożu", "Kamienie na szaniec", "Niemcy" i pewnie coś jeszcze było ).

W liceum było troszkę gorzej, przynajmniej z początku. To z jednej strony wina mojej nauczycielki, która wcale znajomości lektur nie wymagała, a z drugiej tego, że praktycznie wszystko do pozytywizmu było pisane wierszem, a ja zdecydowanie wolę prozę. W związku z powyższym, w pierwszej klasie LO przeczytałam tylko "Antygonę". W drugiej doszłam do wniosku, że jednak powinnam wrócić do starych przyzwyczajeń i znów czytałam prawie wszystko, z czego podobał mi się "Świętoszek", "Hamlet" i "Konrad Wallenrod". W trzeciej klasie zmieniła mi się nauczycielka (i całe szczęście), mieliśmy z lektur kartkówki i trzeba je było czytać, bo żadne streszczenia tu nie pomagały. A że same lektury znów zaczęły mi się podobać, to nawet za bardzo mi to nie przeszkadzało. Z trudem przeczytałam jedynie "Chłopów", "Granicę" i "Przedwiośnie". Ale znów pełno było innych bardzo dobrych książek (m.in."Zbrodnia i kara", "Mistrz i Małgorzata", "Ferdydurke", "Dzika kaczka", "Lord Jim", "Trylogia" Sienkiewicza czy moja ulubiona "Dżuma").

Oj, trochę się rozpisałam;). A w sumie chodziło mi tylko o to, że lektury są w porządku .

w jakiej Ty sie szkole wychowales? :D

Konspekt, czyli co?

Konspekt to kartka formatu A4 zawierająca podstawowe informacje na temat Twojej prezentacji, takie jak wykorzystana przez Ciebie bibliografia czy ramowy plan wypowiedzi. Konspekt to Twoja przepustka do zdawania matury ustnej z języka polskiego. Konspekt oddajesz swojemu poloniście (bądź innej osobie, którą wskaże dyrektor Twojej szkoły) najpóźniej na tydzień przed terminem Twojego egzaminu.

Po co konspekt?

Konspekt pozwala nauczycielowi zorientować się, o czym i na podstawie jakich książek będziesz mówić w swoim wystąpieniu, dzięki czemu może on wcześniej zastanowić się, jakie pytania Ci zadać. Dla Ciebie konspekt to legalna pomoc - dzięki dobrze opracowanemu planowi prezentacji, nawet będąc bardzo zestresowanym, będziesz wiedzieć o czym i w jakiej kolejności masz mówić.


Jak powinien być zbudowany konspekt?

Oto schemat prawidłowo przygotowanego konspektu (własna inwencja nie jest wskazana):

Imię i nazwisko:
Temat:

* Literatura podmiotu:
* Literatura przedmiotu:
* Ramowy plan wypowiedzi:
o Określenie problemu.
o Kolejność prezentowanych treści.
o Wnioski.
* Materiały pomocnicze.

PODPIS (!)


Jak wykonać opis bibliograficzny książki?

Należy podać:

* Nazwisko i imię lub inicjał imienia autora,
* Dokładny tytuł książki,
* Nazwisko i imię lub inicjał imienia redaktor pracy zbiorowej lub tłumacza książki tekstu tłumaczonego,
* Miejsce wydania,
* Rok wydania,
* Z których fragmentów korzystano, jeśli nie korzystano z całości.


Poprawny opis bibliograficzny wyglądać więc będzie tak:
Przybylski R., "Dostojewski i przeklęte problemy : od biednych ludzi do Zbrodni i kary, Warszawa 1964, " [tu:] "Dostojewski i nowożytne idee"


Jak wykonać opis bibliograficzny artykułu?

Należy podać:

* Nazwisko i imię lub inicjał imienia autora artykułu,
* Tytuł artykułu,
* Tytuł czasopisma,
* Rok wydania,
* Numer czasopisma,
* Numery stron,


Poprawny opis bibliograficzny wyglądać więc będzie tak:
Krzemiński I., "Pamięć polska, pamięć żydowska","Przegląd Polityczny" 2003, nr 61, s. 80-87.


Kilka uwag technicznych:

* konspekt może mieć formę wydruku komputerowego lub może być napisany ręcznie. Wydruk komputerowy jest jednak bardziej czytelny (to ważne, będziesz z niego korzystać w sytuacji stresowej…),
* konspekt musi zmieścić się na jednej stronie A4,
* jeśli plan prezentacji zajmuje zbyt dużo miejsca, a nie chcesz go skracać, możesz zmniejszyć czcionkę i marginesy,
* czcionka nie powinna być mniejsza niż 10 pkt.,
* pamiętaj o ręcznym podpisie w prawym dolnym rogu kartki!
* dobrym pomysłem jest zaznaczenie w konspekcie, że zamierzasz korzystać z kartki z cytatami. Jest to najprostszy do przygotowania materiał pomocniczy, który może być Ci bardzo pomocny, kiedy nie bardzo będziesz wiedział, co masz mówić - wtedy będziesz mógł spokojnie przeczytać jakiś mądry cytat i skomentować go :),
* najpóźniej tydzień przed egzaminem ustnym musisz dostarczyć konspekt do szkoły,
* w czasie prezentacji nie mnij nerwowo konspektu w rękach! Na egzamin możesz zabrać tekturową teczkę i na niej położyć konspekt.



Na koniec przykładowy konspekt!

Jan Kowalski
Temat: Motyw zbrodni i kary w tekstach literackich. Omów wybrane przykłady i uzasadnij swój wybór.

I. Literatura podmiotu:

* Dostojewski F., "Zbrodnia i kara", tłum. Jastrzębiec-Kozłowski Cz., Wrocław 1987.
* Szekspir W., "Makbet", tłum. Barańczak S., Kraków 1998.
* Słowacki J. "Balladyna", Warszawa 1999.

II. Literatura przedmiotu:

* 1.Przybylski R., "Dostojewski i przeklęte problemy : od Biednych ludzi do Zbrodni i kary", Warszawa 1964, [tu:] "Dostojewski i nowożytne idee".
* Makowski S., "Balladyna Juliusza Słowackiego, Warszawa 1987.
* Kott J., Szekspir współczesny, Kraków 1997, [tu:] "Makbet albo zarażeni śmiercią".
* Chwalewik W., "Szkice szekspirowskie", Warszawa 1983, [tu:] Auden W.H., "Makbet i Edyp", Knights L. Ch., "Makbet jako poemat dramatyczny".

III. Ramowy plan wypowiedzi:

* Określenie problemu:
o motyw zbrodni i kary częstym motywem w tekstach literackich,
o pytania, na które chcę odpowiedzieć: "Dlaczego ludzie popełniają zbrodnie?", "Jakie kary spotykają złoczyńców, czy odnoszą pozytywny efekt?",
o kolejność prezentowanych tekstów wraz z uzasadnieniem.
* Kolejność prezentowanych treści:
o "Zbrodnia i kara":
+ krótkie streszczenie,
+ motywy zbrodni: nędza, poczucie niesprawiedliwości, teoria ludzi "zwykłych i niezwykłych",
+ zachowanie Raskolnikowa po popełnieniu zbrodni,
+ gdzie tkwił błąd w rozumowaniu Raskolnikowa (prawo praktycznego rozumu Kanta),
+ konflikt między Sonią i Raskolnikowem,
+ przełom na katordze,
o "Makbet":
+ krótkie streszczenie,
+ motywy zbrodni: przepowiednia czarownic, chęć sprawdzenia się, naciski ze strony Lady Makbet, ambicja,
+ popełniane zbrodnie,
+ zbliżanie się Makbeta do nieuchronnej katastrofy,
+ załamanie się Lady Makbet,
+ śmierć Makbeta - spełnienie przepowiedni,
+ na czym polega tragizm Makbeta?
+ podobieństwa i różnice między Makbetem i Edypem,
o "Balladyna":
+ podobieństwa "Balladyny" do dramatów Szekspira,
+ krótkie streszczenie,
+ motywy popełnienia pierwszej zbrodni (zabicie Aliny dla korony i bogactwa),
+ kolejne zbrodnie i ich motywy,
+ tragizm Balladyny,
+ konflikt między wolną wolą i porządkiem moralnym,
+ dlaczego Balladyna ukarała samą siebie?
* Wnioski:
o motywy zbrodni bywają różne: ambicja, chęć zdobycia władzy, strach…,
o nie ma zbrodni bez kary.

IV. Materiały pomocnicze:

* kartka z cytatami

Jan Kowalski



całosc zaczerpnieta z pewnej strony internetowej ;)